Kaisa-Leena ja Jorma Hannikainen

Kaisa-Leena Hannikainen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin osastolta vuonna 1985.

Hän on toiminut Vihdin seurakunnan A-kanttorina vuoden 2014 alusta lähtien, maaliskuusta 2015 johtavana kanttorina.

Hannikainen suoritti urkujensoiton A-tutkinnon 1987 ja piti ensikonserttinsa Helsingin tuomiokirkossa 1988. Sittemmin hän on esiintynyt runsaasti urkurina, niin solistina kuin laulajien ja kuorojen säestäjänäkin. Tapiolan seurakunnan kanttorina vuodesta 1984 lähtien hän työskenteli messumusiikin ja konserttien organisoijana, urkurina ja Tapiolan seurakunnan kamarikuoron johtajana. Hän käynnisti Tapiolassa kaksi konserttisarjaa, joiden taiteellinen johtaja hän oli: Musiikkia puolenpäivän aikaan -kesäkonserttisarjan ja Aikamme kirkkomusiikkia -festivaalin. Erityisesti uusi kirkollinen taidemusiikki on ollut hänelle läheistä.

Kuoronjohdon opintojaan Hannikainen on myös täydentänyt ja suorittanut B-tutkinnon vuonna 2010. Työn painopisteisiin kuuluukin nyt kaksi laulukokoonpanoa: kamarikuoro ja kirkkokuoro.

Kaisa-Leena Hannikaiselle myönnettiin director musices -arvonimi vuonna 2007 ja hänelle myönnettiin Suomen Kirkkomusiikkiliiton kanttorin erityisansiomerkki. Hänet valittiin Vuoden kanttoriksi 2008.

Jorma Hannikainen on musiikin tohtori, kirkkomuusikko ja kuoronjohtaja.

Hän on keskittynyt tutkimustyössään vanhaan liturgiseen musiikkiin ja toimi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa Kirkkomusiikki ja urut –aineryhmässä yliopiston lehtorina jääden eläkkeelle 1.8.2021.

Hannikainen suoritti kanttori-urkurin tutkinnon Kuopiossa 1977 ja kuoronjohdon diplomitutkinnon Sibelius-Akatemiassa Heikki Liimolan johdolla 1988. Hän suoritti musiikin tohtorin tutkinnon Sibelius-Akatemian tutkijakoulutuksessa Erkki Tuppuraisen ohjauksessa 2006. Tutkimusalana on reformaatioajan liturginen musiikki, erityisesti kansankielinen gregorianiikka, jota käsittelee väitöskirja Suomeksi suomalaisten tähden: Kansankielisen tekstin ja sävelmän suhde Michael Bartholdi Gunnaeruksen suomenkielisessä Officia Missae –introitus-kokoelmassa (1605). Hannikainen on julkaissut alaltaan myös nuottimateriaalia ja artikkeleita.

Hannikainen on pitkän opettajauransa Sibelius-Akatemiassa aikana opettanut muun muassa gregorianiikkaa sekä liturgista vokaalimusiikkia. Hän on myös ohjannut jatko-opiskelijoiden väitöstutkimuksia DocMus-tohtorikoulussa ja maisteriopiskelijoiden kirjallisia lopputöitä kirkkomusiikin aineryhmässä.

Toimiessaan kuopiolaisen Puijon seurakunnan kanttorina Hannikainen johti perustamaansa Puijon kamarikuoroa 1989 - 2007 sekä Puijon nuorisokuoroa. Ensimmäisessä vakinaisessa kanttorinvirassaan Rautalammilla hän johti niin ikään perustamaansa Rautalammin nuorisokuoroa. Hänen johdollaan on toiminut myös useita gregorianiikkaan perehtyneitä yhtyeitä. Hannikainen on säveltänyt liturgista kuoro- ja urkumusiikkia, ja hänet on palkittu muun muassa Suomen kanttorikuoron järjestämässä mieskuoromusiikin sävellyskilpailussa.

Jorma Hannikainen on ollut monissa musiikin alan luottamustehtävissä, kuten Suomen Kirkkomusiikkiliiton puheenjohtajana ja hallituksen jäsenenä sekä Kirkkomusiikin säveltäjät ry:n puheenjohtajana. Hänelle on myönnetty director cantus ja director musices –arvonimet sekä Suomen Kirkkomusiikkiliiton erityisansiomerkki ja kanttorin erityisansiomerkki.